Thursday, July 30, 2009

1001 Kisah Masa Aku Temuduga

Setelah 2 hari berkampung di KK, akhirnya, selesai juga satu cabaran dalam hidupku iaitu temuduga untuk Guru Sandaran Terlatih. Walaupun inilah pertama kali aku ditemuduga, namun aku bersyukur kerana dapat menghadapinya dengan tenang dan mudah.

Cabaran??? ya, sebelum temuduga, aku terpaksa berkelam kabut nak minta pengesahan sijil2ku. Almaklumlah, surat lambat sampai. Bayangkan, surat sampai hari jumaat, so, hanya hari 2 ja dapat berurusan utk dapatkan cop itu ini, sabtu n ahad pejabat cuti. Isnin pula terpaksa bertolak ke KK. So, petang Jumaat 2, bertemankan kawanku, Ims, aku menyettelkan urusan itu...

Masa d KK pula, satu hal...Kami bertiga (aku, Inra n Ibnas) kurang arif dengan tempat yg namanya Kota Kinabalu. Bukan apa, lama da x dtg KK, n skrg KK pun bukan mcm dulu, dah bnyk berubah...Kami menginap di hotel Treveller. But, yg jadi masalah yg tidak dpt dikesan, rupa2ny hotel 2, xde perkhidmatan setereka. So, terpaksala pergi dari hotel ke hotel mencari setereka. Lama jgk cari setereka ni, bab, majoriti hotel2 di sekitar itu tiada setereka...pelikkan... Tapi alhamdulullah, cari punya cari akhirnya dapat juga... kena cas RM3...

Cabaran datang lagi masa mau p pusat temuduga (Poli KK). Ikut teksi yang pemandunya x tau tempat. Tekanan juga aku n Inra. Dah lah masa 2 hujan lebat dan Jem, dapat pula pemandu teksi yang X#@$^^... Sampai di poli, ngam2 baru stat. Mungkin klu lewat beberapa minit, mesti kami tidak dibenarkan ikut ujian INSAK.

Masa temuduga, aku dapat panel 2, panel paling lambat banding panel yang lain. aku orang ke9. Rasanya lbh kurang stgh jm juga aku ditemuduga oleh 2 org pegawai. 1 melayu n satu org lagi Cina. Antara soalan yg ditnya:
1. Penglibatan kokum
2. Tentang pengucapan awam
3. Isu guru lelaki di pedalaman
4. Isu ICT
5. Isu internet dalam kalangan pelajar
6. Skim bantuan

Alhamdulillah, dpt respon positif dr penemuduga n kata aku seorang yang YAKIN, BERANI, GURU SEJATI n dapat ucapan TAHNIAH....Kira berjayalahh...So, itu sajalah kisah ttg temudugaku....WSLMmmmm

No comments:

Post a Comment