Thursday, October 22, 2009

kahwin Muda...Argh.......

Rakan 1 : Datu ko da ada yang punya?
Aku : Biarla rahsia (pinjam kata2 Ct Nurhaliza)
Rakan 1 : Ko mau kahwin
Aku : Aku...nak juga, tapi tak sedia lagi...eh...cantiknya kereta 2. (saja tukar topik)

aku, klu cite pasal kahwin ni, suka dengar juga, but klu masuk "aku nak kahwin", tak nak bincang dululah...Tapi ramai yang desak suru kahwin...ingat aku ni dah telajak sangat ka??? sabar, sabar...

Eh, apa ni, entri pasal kahwin pula. Ala, bukan apa, nak bawa para pembaca untuk menyelamai isu kaahwin muda ni. Mb kesan tengok satu perkahwinan di kg ku yg pasangannya masih muda belia. Lelaki umur 14 thn (da baligh ke?) n pompuan 15 tahun...Ala, kahwin pilihan keluarga, tapi patutka begitu. Sebab ku lihat, kedua2 pengantin macam tak setuju je. Apa ni....apa yg da jadi ni...Tapi hakikatnya, kahwin muda yang tak di pilih keluarga pn dah jadi trend. Kawan2 aku saja, dah ramai yang kahwin muda...Tapi yang sedihnya macam tak syok je... Bulan pertama n kedua ok je, but masuk bulan2 seterusnya da tak berapa sehaluan.

Rakan 2 : Biasala datu, pemikiran tak matang.
Rakan 3 : Entah lah, sukar nak diramal...(oi, apa yang nak ramal2 ni)

Tapi bagi aku, perkara ni ada pro n kontra. Pro ny sebenarnya datang dari kita sendiri...kena pandai fikir walaupun fikiran belum matang. Mb, dengan kahwin muda, fikiran kita akan jadi matang kerana terpaksa berdepan dengan masalah yang bersangkut paut ttg keluarga.

Rakan 1 : Si ***** tu kahwin muda! habislah, hilanglah keseronokan hidup bujang..
Rakan 2 : Best apa kahwin muda. Dapat rasai nikmat hidup, hehehe (tersenyum kambing,

fikir bukan2 la tu).

Kahwin ni memang satu sunnah nabi. Kita dapat menyambung generasi kita agar tidak hilang... Tapi, kadangkala, kita sering fikir nikmat saja, tapi kesan jangka panjang kita tidak fikir langsung. Perlu fikir dari beberapa sudut.

Rakan 1 : Datu, apa pendapatmu pasal kahwin?
Aku
: Bagi aku, yang penting lihat ekonomi dulu, cukup ka utk tampung keluanga. Jangan
harap mak bapak n bapak mak mertua. Biarla si lelaki (paling utama) ada pekerjaan.
Rakan 1 : iya ke?
Aku
: mestilah. tapi perkara yang paling penting mestilah agama. camna na bimbing
keluarga klu agama masih tunggang langgang. tidak cukup hanya sekadar ikut kursus
kahwin n terus kahwin.
Rakan 1 : Oh....iya ke (mulut ternganga, khusyuk)
Aku : Kita perlu bagi nafkah pada keluarga zahir dan batin. Agar keluarga jadi harmoni.
Rakan 1 : Oh begitu....

Kesimpulannya, terpulang pada diri kita. Kahwin muda tak salah klu kena pada tempatnya.


sekadar gambar hiasan

2 comments:

  1. yesss kta setuju! kawen muda. agak agak datu, kta ni dikira kawen muda ke?? *kta kawen masa umur nk msuk 24*

    emm mula mula dOlu kta ssh jgk nk terima hakikat yg kta kena kawen dlm usia yg agk muda. tp bl pikir pikir balek, ada baeknya kta kawen awal sbb kta suka gi makan angin. kalO da kawen takdela org mengata kan?

    tambah pulak madet da lama keje. so ekOnomi dia pun da agk stabil. jd takdela riso sangat psl ekonOmi. emm tp kta mmg sgt tak puas ati la, kalo takde wit (laki) tp nk jugak kawen. hehehhh;b

    *sekadar pandangan*

    ReplyDelete
  2. oja.. kira kawin sederhana muda...hehehe...Ala oja, klu kta pandai manage kluarga tak ada mslh punya...Datu selut dgn oja sbb dpt buktikan perkahwinan itu satu jalan pertemuan kebahagiaan. Datu doakan moga oja n suami bahagia hingga akhir hayat..........

    ReplyDelete