Saturday, February 20, 2010

API...API...

Minggu lepas

Api...kebakaran...aku bergegas keluar. MasyaAllah...api...dari mana agaknya. Klu dilihat dari mata kasar, memang berlaku dekat dari rumah n benar-benar berlaku di kampungku. Ini yang tak best ni...Aku bergegas menuju ke arah kebakaran. Asap hitam mula berkepul2 menghiasi alam petang itu. Aku mula panik bila....(Surau terbakar.....surau terbakar...)

Ya Allah...biar betul. Aku berlari dengan pantas. Dalam kotak fikiranku terus terarah dengan surau n rumah kawan karibku (Imran) yang benar2 bersebelahan dengan surau. Semakin kudekati kebakaran itu, seolah2 surau kg ku sudah terbakar....Aku berlari dan terus berlari...

Ya...telifon. Kenapa aku tidak terfikir utk telifon si Imran...Arg..agaknya terlalu panik.
Tiba-tiba (Allah hu Akbar2...azan berkumandang)...Eh..tadi cakap surau terbakar, camna pula ada org laungkn azan dalam surau.

Aku semakin mendekati kawasan kebakaran itu...Rupa-rupanya bukan surau yang terbakar. Bukan juga rumah kawan karibku. Tetapi beberapa rumah yg berdekatan dengan surau sudah menjadi santapan sang api yang semakin mengganas. Termasuklah rumah salah seorang rakanku (Ijan). Namun, kebakaran itu benar2 dekat dengan surau juga. Silap hari bulan, surau pun boleh ikut terbakar. Kulihat, lautan manusia sudahpun berkumpul di kawasan itu. Tida kurang juga ada yang sibuk menyiram air, membantu angkat barang dan bertungkus-lumus menyelamatkan rumah berdekatan agar tidak dijilat api...Tidak kurang juga ada yang menjadi penonton setia yang melihat dengan ghairah tanpa melakukan tindakan apa-apa.

Semasa berada disitu, aku terjumpa Ijan, sahabat yang juga mangsa kebakaran. Sedih juga bila tahu keadaannya. Langsung, tiada satu barangpun yang dapat dia selamatkan. Namun, dia bersyukur dirinya dan keluarganya selamat. Dia kata duit boleh dicari tapi nyawa...hanya sekali. Aku sebak bila dia reda akan kejadian tersebut. Paling mengembirakan hatinya, dia berjaya selamatkan neneknya yang suda uzur....Sebenarnya semasa kejadian itu, mereka hanya bertiga sahaja di dalam rumah. Yang lain kerja. Ya Allah, terlalu besar ujian yang kau berikan kepada rakanku ini. Oleh itu, kuatkanlah hatinya dalam melayari ujianMu ini....

Episod kesedihan berlansung lagi bila si ibu yang baru tiba melihat keadaan si rumah yang sudah hangus terbakar. Membayangkan masa akan datang dan ke mana hendak dibawa diri dan keluarga yang kini papa dek api yang membara. Namun, mujur ada yang bersimpati dan mungkin kesusahan ini akan berkurangan walapun tidak terhapus sama sekali. Bagi diriku...hanya mampu kukatakan...BERSABARLAH SAHABATKU.....

No comments:

Post a Comment